Wednesday 18 May 2011

Nasi Ayam

Hari nie nak share masakan yang julung-julung kali aku pernah masak. Guess what? Nasi Ayam resepi Mursyidah Mahjuddin! hehehe...terima kasih daun keladi..next time bagi resepi lain lagi..:P. Dulu aku ingatkan masak nasi ayam ni macam remeh dan susah. Sekarang? perspektif itu sudah berobah...hehehe...dulu zaman aku belasan tahun mmg kerja memasak ni benda biasa..tapi aku rasa agak berbeza dengan sedikit dengan masakan sebelah semenanjung nie. Di Sabah masakan simple dan x pedas. di sini especially Utara....masakannya penuh dengan herbs+pedas+banyak ulam-ulaman...dan aku memang suka variasi itu...sehinggakan mempengaruhi gaya masakanku di dapur.

kalau di KK masakan sangat simple benda yang wajib ada di meja hidangan adalah sayur dan lauk(ikan, ayam, daging) yang selalunya 1 jenis sahaja tetapi kuantiti yang banyak. Al maklumlah adik beradik ramai. Kalau di sini masakan pelbagai tetapi kuantiti setiap jenis masakan tu sedikit. tapi tetap cukup untuk dimakan sekeluarga.

Inilah Nasi Ayam (nasi tertinggal plak tak capture) air tanganku yang tak seberapa ini. Yang penting sekeluarga makan dengan licin harharhar..Yessza!

2 comments:

  1. sedapnyaaa... akupun pandai jg buat ni... nasi ayam singapurr...

    ReplyDelete
  2. ila nanti kamu datang sini aku masakkan..hehehe..ko punya pun sedap jg..tapi ko nda goreng kan? ini versi kedah punya..

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda